الأربعاء، 24 أبريل 2019

مستشار عقاري

﴿ المستشار العقاري ﴾
الفكرة ابتدت من خلال شغلنا فى المجال المحاماتي و الحقوقي بالمحاكم للعديد من القضايا فكنا بنقابل مشاكل عملاء وموكلين تم النصب عليهم لعمليات نصب عقاري ،ويمكن ده قابلنا كتير لما مسكنا قضايا راي عام زي قصية اونست للاستثمار العقار وغيرها قضايا كتير وشوفنا الناس شاقا عمرها راح في لحظة كل ده عشان مقدرش يحمي فلوس من خلال قانونين وخبراء في مراجعة العقود وحمايتك وانت صاحب القرار في النهاية، وبرضوا بنشوف اثناء مراجعة العقود كان في عقود ملتوية وبها بنود تعسفية ، كل ده خلق فكرة وجوبية هي المستشار العقارى.

۩ ازاي انضم للمستشار العقار لو انا رجل اعمال او مستثمر عقاري او صاحب عقارات
بحكم ان المستشار العقاري هو بالاصل فرع من اصل هو ﴿ المستشار القانوني لاعمال المحاماه ﴾ بقا عندي قاعدة عريضة من العملاء والموكلين في منهم اصحاب وملاك عقارات وفى منهم المحتاج ليهم من مشتري او مستأجر ، ومش كده وبس احيانا كنا بنقابل ناس بتطلب مننا الانضمام.
عشان كده خلينا الدخول للمنظومة ديه مشروط من قبل اصحاب وملاك العقارات باننا نستلم صور طبق الاصل وعليه اقرار المالك بصحتها، ولو فى حاجة مسجلة او في احكام صحة ونفاذ او صحة توقيع احنا بنقوم بالاطلاع على كل ما سبق.
وبكده نكون اول مكتب مستشار عقاري فى مصر هيبقا مصدق لدي الجميع والمكتب عليه مسئولية اتجاه العملاء ، لاننا غرضنا من البداية هادف للطرفين. ونجنبك النصب العقاري و العقود الغير قانونية او التعسفية او الغير موضحة وصريحة فى بعض البنود ومع الوقت بتعمل مشاكل او لما يكون هناك اتحاد شاغلين .

۩ طيب بس كده
لا طبعا احنا اثناء كتابة العقد هنكتب على عقود مخصصة تم مراجعتها وصياغتها من مكتب المستشار القانوني بحيث تحفظ حقوق الطرفين.
ايوه حقوق الطرفين لاننا ملناش مصلحة عند حد لاننا بنحدد نسبة قانونية بنخدها من الطرفين اثناء كتابة العقد .
خلي بالك في ناس بتعرف تحافظ على حقوقها والقانون لا يحمي المتكاسلين.

۩ طيب بالنسبة للاجراءات القانونية لتسجيل العقد او رفع دعوي صحة التوقيع او الصحة ونفاذ او تسجيل العقود بالشهر العقاري؟؟
انت بتتحول مباشرة الى مكتب المستشار القانوني البيكتب العقد ويكمل معاك مشوار نقل الملكية ، ونكون فى النهاية ادينا خدمتنا وشغلنا بأذن الله.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

مستشار عقاري

﴿ المستشار العقاري ﴾ الفكرة ابتدت من خلال شغلنا فى المجال المحاماتي و الحقوقي بالمحاكم للعديد من القضايا فكنا بنقابل مشاكل عملاء وموكلين...